SLIK PÅVIRKER COVID SKISESONGEN
Vi kommer til å gjøre alt for at denne sesongen skal oppleves så lik som mulig en vanlig sesong, men vi er avhengig av at dere følger de råd som er gitt og blir gitt, samt at vi også har regler og smittevern på plass.
Under ser dere beskrevet de hovedreglene som gjelder for anlegget.
Vi gjør også oppmerksom på at disse reglene vil være svært synlig i anlegget ved sesongstart, samt at de vil kunne endres i tråd med nasjonale endringer.
Har du et spørsmål angående anlegget og Covid-19? Se våre mest spurte spørsmål og svar her.
HOVEDREGLENE
TENK PÅ DETTE ALLER FØRST:
- Er jeg syk?
- Er jeg i karantene?
I så fall skal du ikke besøke anleggene våre. Vi er helt avhengig av at folk som har symptomer, er syke eller er i karantene, holder seg hjemme.
DERSOM DU ER FRISK:
Dersom du ikke er noen av punktene over, ønsker vi at du forholder deg til de reglene vi alle er ganske godt kjent med nå, men la oss gjenta dem:
- God hånd- og hostehygiene
- Minst 1 meter avstand
HVA OM DU BLIR SYK I ANLEGGET?
Da har vi følgende råd til deg og dere:
- Dra hjem så fort som mulig
- Vent ute eller i et eget rom om mulig
- Ikke ta offentlig transport
- Dekk til munn og nese eller hold 2 meter avstand til andre
HEISKORT/BILLETT
For å hindre kødannelser SKAL alle heiskort kjøpes online eller i app.
Du kan fylle opp et WTP-kort (Axesskort) som du allerede har. Har du ikke WTP-kort fra tidligere kan dette kjøpes i utvalgte butikker og på hotellene.
Du kan også kjøpe kortet online og hente det i våre pickup-bokser i anlegget.
Det vil være betjente luker der dere vanligvis har kjøpt billett, men kun for å selge sesongkort eller bistå dersom dere trenger hjelp.
Alle gjester informeres ved kjøp av heiskort om at de SKAL følge smittevernrådene, og at de ikke skal være tilstede i området ved symptomer på luftveisinfeksjon.
Brudd på disse reglene kan medføre bortvisning fra området.
NB: Dersom du har sesongkort vil du være garantert plass i bakken dersom vi skulle få en plassbegrensning i anlegget.
Har du problem eller trenger hjelp vedrørende dette, sjekk vår video eller les mer her.
Kjøp heiskort trygt hos oss i år - vi har refusjonsordninger du kan lese her
HEISEN
Vi oppfordrer dere som gjester til:
- Følg slusesystemet på stedet som skiller enkeltalpinister og de som er i samme reisefølge
- Hold et setes avstand til fremmede
Hva gjør vi for å hjelpe dere?
- Heisvertene veileder dere på stedet
- Ikke fylle heisene aktivt
- Kapasitetstak i vårt heiskortsalg slik at vi kan håndtere avstandskravene
SKISKOLE
Skiskole er et kjærkommende produkt for mange, men også her vil det være endringer i år.
Dette ønsker vi av dere:
- Syke barn deltar ikke
- Hold 1 meter avstand til hverandre
Dette gjør vi:
- Informere barna om smitevern
- Maks 20 pax i hver gruppe
- Begrense kontakt
- Begrense deling av felles utstyr
- Faste grupper
SKIUTLEIE
Mange av dere ønsker å leie ski eller snowboard. Dette vil fortsatt være mulig, men vi ønsker at dere forhåndsbooker dette og deretter vil dere få beskjed om å hente ut skiene på anviste plasser.
Dette gjør vi:
- QR koder for at gjest skal kunne registrere seg via sin mobil
- Automatisk køsystem
- Skilt, plakater og gulvinfo vil gi dere beskjeder
- Engangs hetter til hjelmer
- Staver og hjelmer flyttes for å unngå prøving
- Hjelmer og utstyr rengjøres med vann og såpe eller desinfiseres etter bruk
- Hjelmer kan settes i karantene om nødvendig
SERVERINGSSTEDER, AFTERSKI OG BUTIKKER
Våre serveringssteder vil ha åpent som vanlig, men med en plassbegrensning. Denne vil bli overvåket og det vil være synlig om restauranter er full/ledig.
Når det gjelder afterski vil det være et tilbud, men da innenfor gjeldene smittevernsregler. Det vil si at avstandskrav på 1 meter må følges og servering skjer ved bord blant annet. Den tradisjonelle afterskien blir ikke helt som før, men vi lover fortsatt hyggelig stemning ved alle våre serveringssteder.
Sportsbutikker vil også ha åpent, men i begge sammenhenger oppfordrer vi folk til følgende:
- Spør betjeningen før du prøver klær/briller/sko
- 1 meter avstand
Dette gjør vi:
- Plakater og gulvinfo for å informere
- Venteområder for restauranter vil hovedsaklig være ute i oppvarmede områder
- Oppfordre til forhåndssalg for å minske ansamling
- Alle berøringsflater vaskes hyppig, da spesielt kortautomater og andre hyppig brukte automater
OVERNATTING
I år har vi egne regler for refusjon og avbestilling. Du kan lese mer og oppdaterte spørsmål og svar her.
Ellers er det følgende oppfordringer til dere gjester:
- Følg anvisning dere mottar på epost om hvor nøkler skal hentes ut
- Gi oss beskjed dersom dere er syke eller noe annet oppstår som vi bør vite
Dette gjør vi:
- Vi har skjerpede rutiner på renhold, og følger retningslinjene i vår bransje
- Vi desinfiserer alle nødvendige kontaktpunkt, som dørhåndtak, toalett, fjernkontroller og andre glatte flater
- Alle våre enheter er utstyrt med desinfeksjonsmiddel